Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ میثم سعادت: روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد فردی به نام آیت الله تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی می‌شناسد، در حال آتش زدن کتاب طب داخلی هاریسون است. این ویدئو واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

برخی از اقدام تبریزیان حمایت کردند و نوشتند «مگر چی شده؟ این همه برخی پزشکان و دارو‌های شیمیایی زندگی و جان مردم را سوزاندند، حالا یک نفر یه کتاب از آنها سوزانده، این همه جار و جنجال دارد؟» با این حال عمده واکنش‌ها در نقد اقدام تبریزیان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسول جعفریان، رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به عصر ایران گفته «متاسفانه این شخص، سال‌هاست با استفاده از باور‌های عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بار‌ها محدثان آن‌ها را نقد کرده‌اند، استفاده می‌کند. این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده لوح او که مانند آن‌ها همه جای دنیا هستند، نیست.»

منتقدان دیگر اقدام تبریزیان را به رفتارهای دوره جاهلیت تشبیه کردند. ابوالفضل فاتح در مطلبی نوشت: «کتاب پزشکی هاریسون از مقدسات نیست، اما آتش زدن آن عمق جهل و کینه نسبت به علوم جدید را نشان می‌دهد. تاسف آورتر آنکه این آتش سوزی در لباس تبلیغ دین و با سودجویی از اذکار دینی صورت می‌پذیرد. سوزندان کتاب در عصر جدید نمادی از جهل مقدسی است که در جستجوی سلطه بر نظام هنجاری ماست.»

به گزارش رویداد۲۴ فارغ از اقدام عباس تبریزیان، مهمترین سوال کاربران این بود که این فرد که خود پدر طب اسلامی و آیت الله معرفی می‌کند، کیست و چه سابقه‌ای دارد. نخستین بررسی برای پیدا کردن سابقه او، ما را به سایت اینترنتی تبریزیان رساند. البته این هم از تناقض‌های تبریزیان است که اعتقادی به علوم مدرن ندارد اما کار و بار خود را در سایت‌های اینترنتی پیش می‌برد؛ از این جهت بسیار طبیعی‌تر بود که او را در حجره‌ای تاریک در انتهای بازار می‌یافتیم، نه در سایتی اینترنتی!

«به فروشگاه اینترنتی مرکز طب اسلامی حضرت آیت الله تبریزیان خوش آمدید. این مجموعه در نظر دارد جهت ارتقا خدمات رسانی به هموطنان عزیز تمامی گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک موجود در مرکز طب اسلامی را به صورت اینترنتی به فروش برساند. در نظر داشته باشید این فروشگاه اینترنتی فقط جهت سهولت دستیابی هموطنان به دارو‌ها و محصولات بوده و به جهت کسب درآمد نیست و نخواهد بود»

البته قیمت‌گذاری در سایت تبریزیان نشان می‌دهد که اتفاقا این اقدام برای کسب درآمد بوده و سهولت دستیابی هموطنان به دارو‌ها یک حرف نمایشی است.

به گزارش رویداد۲۴ عباس تبریزیان خود را آیت الله می‌خواند و متخصص طب اسلامی. در سایت عجیب او انواع دارو‌ها پیدا می‌شود. نه برای بیماری‌های سنتی که حتی برای «سرطان» و «پارکینسون» و «ام اس» هم دارو وجود دارد؛ دارویی به نام «پیامبر اسلام» که قرار است هر سه بیماری را شفا دهد. البته خیلی لازم نیست سر رشته تخصصی از پزشکی یا مسائل مذهبی داشت تا متوجه شد دارویی که همزمان «سرطان» و «پارکینسون» و «ام اس» را درمان می‌کند، وجود خارجی ندارد. اما متاسفانه در کارزاری که پزشکان حرفه خود را تبدیل به بنگاه کسب درآمد کرده‌اند، چهره‌هایی مثل تبریزیان هم هستند که دوست دارند در سبد آن‌ها هم چیزی از هزینه درمانی مردم قرار بگیرد و با سوار شدن روی باور‌های عامیانه، مردم را سرکیسه کنند.

در سال‌های گذشته، افراد مختلفی بودند که در مواجهه با بیماری‌های دشوار و صعب العلاج، سعی کردند از طب اسلامی استفاده کنند و متاسفانه فرصت درمان پیدا نکردند و جان خود را از دست دادند.

چند وقت قبل سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود: «چهار نفر از علمای بزرگ به نوعی سرطان مبتلا شدند، اما سه نفر از آن‌ها که نوع پیشرفته‌ای از این نوع سرطان داشتند، درمان شدند، اما یکی از آن‌ها که به طب اسلامی روی آورد متاسفانه جان خود را از دست داد.»

در میان افرادی که تلاش کرد بیماری خود را با طب اسلامی درمان کند، آیت الله هاشمی شاهرودی چهره بسیار شناخته‌ شده‌ای بود. احتمالا اشاره سخنگوی بهداشت به مراجع بزرگ، آیت الله هاشمی شاهرودی بوده است؛ چه آنکه فرزند هاشمی شاهرودی نیز این موضوع را تایید کرده است: «یک مقدار دکتر‌های اون طرفی (طب سنتی) متاسفانه رای حاج آقا را زدند. یک مقدار اختلاف بین دکتر‌ها شد و حاج آقا هم مردد شد که حرف این دکتر را گوش کند حرف آن دکتر را گوش کند. کسی هم که مردد می‌شود، دست می‌زند که یک جا را بگیرد دیگر. دکتر‌های سنتی خیلی اصرار می‌کردند که به حرف دکتر‌های جدید گوش نکنید. آن‌ها می‌گفتند قرار است شما را عمل کنند و تیغ بزنند و… حاج آقا هم به دکتر‌های سنتی و اسلامی اعتماد کرد.»

سایت خبری پزشکان در این باره نوشت آیت‌الله شاهرودی از حدود چهار سال قبل از فوت، دچار تومور روده شده بود و به علت درمان با طب سنتی توسط «ع.ت» مدعی طب سنتی به مدت دو سال، این کانسر (سرطان) گسترش و متاستاز (گسترش) پیدا کرده و اواخر عمر کلیه‌اش را از دست داد و دیالیز می‌شد.

سایت خبری پزشکان همچنین نوشت: «علاوه بر آیت‌الله شاهرودی، حداقل ۱۰بیمار دیگر مبتلا به سرطان از جمله چهار خانم مبتلا به سرطان سینه در قم که متاسفانه به «ع.ت» مدعی طب سنتی (که ملبس به لباس روحانیت است) مراجعه کرده بودند و او مانع از مراجعه آن‌ها به پزشکان و شیمی درمانی شده و در نهایت موجب مرگ این افراد شده است.»


احتمال قریب به یقین، «ع.ت» همان عباس تبریزیان است؛ فردی که اصرار دارد خود را آیت الله تبریزیان بنامد. او مشهورترین فردی است که تخصص خود را طب سنتی معرفی می‌کند. وزارت بهداشت در این سال‌ها سعی کرده با خرافات طب سنتی مقابله کند.

سال ۹۶ مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت از گفته بود دو واحد درسی طب سنتی ایران در رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی اضافه شده و راه‌اندازی دوره دستیاری طب سنتی در وزارت بهداشت به تصویب رسیده و در حال حاضر در مرحله تصویب سرفصل‌های آموزشی این رشته هستیم.»

در واقع وزارت بهداشت تلاش دارد از سوءاستفاده در این رشته جلوگیری کند، اما به نظر می‌رسد در زمانه‌ای که اعتماد به حاکمیت و رسانه‌های رسمی به حداقل رسیده است، باید منتظر ظهور تبریزیان و امثال او در کشور باشیم.

صدا و سیما هم البته در شهرت این افراد بی تاثیر نبوده است و افراد مختلف با پرداخت مبالغی به عنوان رپرتاژ، مهمان برنامه‌های مختلف تلویزیون می‌شوند تا مهملات خود را برای مردم بگویند. تبریزیان نیز بار‌ها و بار‌ها در برنامه‌های مختلف صدا و سیما حضور یافته بود و درباره طب اسلامی صحبت کرده بود. گرچه بعد از وفات آیت الله شاهرودی، اصولگرایان نیز از او انتقاد می‌کنند.

لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000qZX خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 طب اسلامی کتاب سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۱۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین ملک زاده در چهلمین نشست تخصصی همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی با موضوع «بررسی مبانی فقهی تبدل رأی آیت‌الله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب» با اشاره به اینکه موضوع شناسی این بحث بسیار مفصل است و فقط به معنای بین الاذهانی که وجود دارد را در نظر می‌گیریم و منظور ما یهود و نصارا است، گفت: در مورد اهل کتاب یک سری احکام عمومی وجود دارد که هر غیرمسلمانی می‌تواند داشته باشد و یک سری احکام اختصاصی. مثلاً اهل ذمه شدن و زندگی با آزادی در ذمه اسلام و حفظ جان و مال و ناموس او و عناوین از این قبیل از اختصاصات اهل کتاب است و قائلی وجود ندارد که غیر از اهل کتاب مشمول این حکم شود.

وی ادامه داد: اما آیا برخی مسائل مانند طهارت و نجاست و یا جواز نکاح هم از اختصاصات اهل کتاب است یا میان همه کفار عمومیت دارد؟ همچنین چرا آیت‌الله حکیم را انتخاب کردیم؟ اولاً ایشان لااقل در عراق بعد از آیت‌الله بروجردی مرجع تقلید اعلا بودند، درحالی‌که اعاظم دیگری بودند و برخی قائل به اعلمیت سایرین بودند، بنابراین از این لحاظ جایگاه مهم و والایی دارند. جهت دیگر جنبه‌های اجتماعی ایشان است و اثرگذاری فتاوای ایشان بود که در سطح جامعه موج و تحول ایجاد می‌کرد. جهت سوم ارتباط خیلی خوب ایشان با شخصیت‌های جهان اسلام بود که از ایشان شخصیتی بین المللی ساخته بود. از سوی دیگر ایشان سالیان درازی فتاوای مشهوری در مورد اهل کتاب مانند نجاست اهل کتاب، عدم جواز نکاح دائم با کتابیة داشتند که مشهور بود و همه از آن مطلع بودند، اما یک‌باره و پس از سفر درمانی مرحوم آیت‌الله حکیم به انگلستان، فتاوای ایشان در این زمینه تغییر کرد و در هر صورت با توجه به اینکه ایشان مخالفینی هم داشتند، این تبدل رأی نیازمند نوعی جرئت بود.

حجت الاسلام والمسلمین ملک‌زاده با ذکر اینکه برای بررسی رأی مرحوم حکیم، آن را در دو سطح می‌توان بررسی کرد؛ سطح فقه فتوایی و سطح فقه استدلالی، افزود: در سطح فقه فتوایی به رساله‌ی عملیه و کتاب منهاج الصالحین ایشان مراجعه می‌کنیم. در رساله عملیه، ایشان در مسئله ۱۰۷ می‌گویند:«کافر یعنی کسی که غیر معترف به خداوند است یا برای خدا شریک قرار می‌دهد یا پیغمبری پیامبر خاتم را قبول ندارد، نجس است.» در باب ازدواج نیز در مسئله ٢۴٠۶ می‌گویند:«زن مسلمان نمی‌تواند به عقد کافر درآید، مرد کافر هم نمی‌تواند با کافر ازدواج دائم کند. ولی صیغه موقت با زن اهل کتاب مانعی ندارد.» منظور از صیغه هم متعه است و می‌بینم که فتوای ایشان صریح است. اما در منهاج الصالحین که دیدگاه ایشان بعد از تبدل رأی ذکر شده است، در کتاب الطهارة مورد دهم از نجاسات را کافر معرفی می‌کند و اهل کتاب را از این مورد استثنا کرده و ایشان را ذاتاً پاک برمی‌شمرد و باقی مانده‌ی آب و غذای آنها را نیز پاک می‌داند. در کتاب النکاح هم می‌گویند:«ازدواج با کافر غیرکتابی، چه دائم و چه منقطع، جایز نیست و در این حکم اجماع وجود دارد.» و در مورد ازدواج با اهل کتاب هم می‌گویند:«فی الکتابیة قولان، اظهرهما الجواز فی المنقطع و اما فی الدائم اشکال و الاظهر الجواز...» یعنی ازدواج دائم را هم جایز می‌دادند که این نظر قطعا خلاف مشهور است. هرچند ظاهرا فتوای مرحوم آیت‌الله بروجردی هم همین بوده است.

وی گفت: همچنین در استفتائات پرسیده شده از ایشان، بعد از خبر تغییر در فتاوا، سؤالات زیادی از سوی مردم در این مورد مطرح می‌شود و ایشان در پاسخ به این سؤالات که عموماً درباره‌ی طهارت اهل کتاب و پاک بودن غذا و آب خورده شده توسط آنان است، بر فتوای جدید خود تأکید دارند. از جمله در کتاب رسالة الاسلام که در پاسخ تأکید دارند که اهل کتاب طهارت ذاتی دارند، هرچند ممکن است مانند مسلمانان نجاست بر آنان عارض شود اما در صورت برطرف شدن نجاست، پاک هستند. مطلب مهم این است که این تبدل رأی در اواخر عمر ایشان صورت گرفته است و تا اواخر عمر بر همان رأی پیشین بوده اند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در سطح فقه استدلالی، کتاب مستمسک ایشان که اولین شرح استدلالی بر کتاب عروة الوثقی است و تاکنون نیز مورد توجه عموم فقها بوده است. هرچند این کتاب بخش نکاح ندارد و در بخش طهارت می‌توان فتوای ایشان درباره‌ی اهل کتاب را بررسی کرد. در این بخش ذیل عبارات صاحب عروه در اقسام کافر در پاورقی می‌گویند:«درباره‌ی این مطلب اجماع وجود دارد و از کتب سید مرتضی، ابن زهره، ابن ادریس، محقق حلی، علامه حلی و... این اجماع حکایت شده است و حتی ادعای اجماع مسلمین شده است. اما درمیان اهل سنت حکم به طهارت آنان شده است.»

حجت الاسلام والمسلمین ملک‌زاده ادامه داد: به عنوان دلیل دوم به آیه ۲۸ سوره توبه استناد می‌کنند که می‌فرماید:«...إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ...» ذیل آیه اشکالاتی که به استدلال به این آیه مطرح شده را بیان می‌کنند و چند پاسخ برای هریک از اشکالات ارائه می‌دهند و سپس به عنوان دلیل سوم به سنت استدلال می‌کنند و روایاتی که از نظر خودشان مهمتر بوده را ذکر می‌کنند. بعد از آن، می‌گویند نصوصی که از آن طهارت اهل کتاب برداشت می‌شود را مطرح می‌کند و نوعی تعارض بین این دو دسته روایات ایجاد می‌شود. گام اول جمع دلالی است در این مواقع، اما از این روش استفاده نمی‌کنند بلکه در این دسته روایات خدشه وارد می‌کنند تا روایت دلالت بر نجاست اهل کتاب را برتری بدهند. این موردی خاص است که علما خلاف روش اجتهادی عمل کرده‌اند.

وی گفت: ایشان به یکایک این روایات طهارت خدشه وارد می‌کنند و در انتها سراغ به آیه حل الطعام می‌روند. تمام اینها را که می‌گویند، از مجموع آن، قول به نجاست اهل کتاب تقویت می‌شود و می‌توان گفت قائل به نجاست هستند. هرچند که بازهم انگار که مطلب برای ایشان تمام نشده است و می‌توان نوعی تردید در رأی ایشان دید. از جمله اشاره به اینکه کثرت اختلاطی که با اهل کتاب وجود داشته و به این ترتیب با حکم نجاست، حرج عظیمی برای شیعیان به‌وجود می‌آمده. البته سعی کرده‌اند اینها را با توجیهاتی پاسخ دهند و عبور کنند اما مشخص است که خودشان به یقین نرسیده‌اند. از جمله اینکه در انتهای کلام خود می‌گویند:«اقوا نجاست اهل کتاب است. هرچند روایات فراوانی درباب نکاح دائم و متعه با کتابیه وجود داشته و شهرت داشته و اصحاب طبق آن عمل می‌کردند، جا داشته اصحاب در این باره، نجاست کتابیه، بپرسند یا امام متذکر آن شود که نسبت به آن مراقبت کنند.» گویا بعد از اینکه می‌گویند اقوا نجاست اهل کتاب است، بازهم قانع نمی‌شوند و می‌گویند پس این روایات را چه‌کار کنیم؟ همچنین از مجمع البیان نقل می‌کنند، طعام اهل کتاب پاک است، اگر نیاز به تزکیه نداشته باشد و اختلاف در جایی است که نیاز به تزکیه دارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در نتیجه باید گفت، ماده‌ی این تغییر رأی از جانب مرحوم آیت‌الله حکیم، در مستمسک دیده می‌شود و خود آقای حکیم نتوانسته به حکم یقینی برسد و به خاطر مطرح کردن این دست سؤالات و بی پاسخ گذاشتن آن، به نوعی زمینه‌ی این تغییر رأی را داشته است. لکن در مقام فتوا، آنگونه فتوا داد است. اما چرا ایشان به لحاظ استدلالی نمی‌تواند به‌طور قطعی قائل به نجاست اهل کتاب باشد؟ به نظر می‌رسد دلیلش نقل اجماع است. لااقل اگر معتقد به وجود شهرت فتوایی به نجاست اهل کتاب باشیم، این امر اجازه نمی‌داده که ایشان راحت به این مسئله وارد شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملک‌زاده افزود: برای تأثیر نقش اجماع بد نیست این نکته را ذکر کنیم که مرحوم آیت‌الله خویی با وجود اینکه برای شهرت وزنی قائل نبودند و در این موضوع در التنقیح تأکید دارند که طهارت اهل کتاب مرتکز ذهنی اصحاب بوده و از این مسئله عبور می‌کردند و مسائل دیگر را مطرح می‌کردند و به‌خاطر پرهیز نداشتن اهل کتاب از نجاسات، عمده مسائل حول این امر بوده است و گفته‌اند نمی‌توانیم به اخبار نجاست فتوا بدهیم، اما با عنایت به وجود شهرت در این زمینه، فتوا به طهارت مشکل‌تر است و به همین دلیل قائل به رعایت احتیاط واجب در این زمینه هستند و البته تا پایان عمر هم رأی خود را تغییر ندادند.

وی در پایان این نشست گفت: بنابراین می‌توان گفت زمینه تبدل مرحوم آیت الله حکیم از پیش وجود داشته و نیازی به استدلال به ادله جدید نداشته اند اما به نوعی احتیاط در فتوا داشتند و بالاخره در اواخر عمر این احتیاط را کنار گذاشتند و با قطعیت فتوا دادند.

دیگر خبرها

  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • فرج‌الله شوشتری به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان منصوب شد